Semlor

Hallojsan!

Ni kommer ihåg på semel-dagen då jag skrev om mina semel-cupcakes. Idag ska ni få lite bilder på dom och ett med följande recept...













OBS: Bilderna är tagna med min iPod så därför är dom inte så fina...


RECEPT:
räcker till ungefär 15 st

Du behöver:
3 ägg
2½ dl socker
100 g smör
1 dl mjölk
2 tsk stött kardemumma (går lika bra med malen kardemumma)
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt

Mandelmassa:
100 g skållad mandel
80 g florsocker
2 bittermandlar

Gör så här:
Vispa ägg och socker pösigt och riktigt vitt:
Smält smöret och blanda i mjölken och kardemumman, häll det sedan i ägg och socker smeten.
Sikta i mjöl, bakpulver och salt.
Rör försiktigt ihop tills det precis blandat sig.
Ställ formar i en muffinsplåt.
Klicka ut smeten i formarna.
Tänk på att inte fylla formarna för mycket, för då rinner smeten över kanten.
Grädda i 175 grader mitt i ugnen i cirka 20 minuter.
Låt stå och svalna på galler.

Gör mandelmassan:
Mixa sötmandel, florsocker och bittermandel.
Spä massan med vatten till önskad konsistens.
Skär av ett lock ur muffinsarna och gröp hål så att mandelmassan får plats.
Fyll med mandelmassa.
Garnera med vispad grädde, lock, florsocker och fantasi.

KÄllA: Evelina tidningen

Kommentarer

Kommentera här awesome person!:

Vad heter du?:
Komma ihåg dig?

E-postadress: (bara jag ser den)

Har du en blogg som jag kan läsa?:

Lämmna din awesome kommentar här:

Trackback
RSS 2.0